Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

söndag 4 mars 2012

Betydelsen av förlåtelse

1 Joh. 1:9 ”Om vi bekänner våra synder är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss synderna och renar oss från all orättfärdighet.
10 Om vi säger att vi inte har syndat, gör vi honom till en lögnare, och hans ord är inte i oss.”

Om vi bekänner våra synder, med uppriktig ånger, och inte bortförklarar, förnekar eller skyller på andra så har vi löftet från Gud, att Han förlåter oss våra synder. Han renar oss också från all orätt färdighet.

Förlåt oss våra skulder, såsom också vi förlåter …

Matt. 6:12 ”Och förlåt oss våra skulder, såsom också vi förlåter dem som står i skuld till oss.
13 Och för oss inte in i frestelse utan fräls oss från den onde. *
14 Ty om ni förlåter människorna deras överträdelser, skall er himmelske Fader också förlåta er.

15 Men om ni inte förlåter människorna, skall inte heller er Fader förlåta era överträdelser.”


Att hela tiden ha ett förlåtande sinnelag är också livsviktigt, för om vi inte kan förlåta det onda som andra har gjort mot oss, så kan inte heller Gud förlåta oss våra synder.
Om vi vill bli förlåtna måste vi också själva kunna förlåta. Om vi inte kan det så vill Gud ge oss kraften till det om vi ber Honom om hjälp.
Detta är så viktigt för vårt eviga väl och ve, därför att ingen synd och oförlåtenhet kan komma in i himlen.

Det är också viktigt att vi kan förlåta oss själva för det som redan är förlåtet av Gud.
Jesus tog all vår synd och skam på korset så vi behöver inte längre bära på detta, när vi en gång har överlämnat det åt Gud och fått förlåtelse.
Så helt förlåter Gud, det behövs inga mellanhänder utan vi får komma direkt till Gud och bli förlåtna genom Jesus Kristus, vars blod renar oss från all synd.

Låt oss se upp med hur vi lever våra liv och låt oss sträva efter att lära känna Herren och att leva rent.

Hos. 6:3 ”Låt oss lära känna HERREN, ja, låt oss sträva efter att lära känna honom. Hans uppgång är så viss som morgonrodnadens, och han skall komma till oss lik ett regn, lik ett vårregn som vattnar jorden."

Rom. 12:17 ”Löna inte ont med ont, sträva efter det som är gott inför alla människor.
18 Håll fred med alla människor så långt det är möjligt och beror på er.
19 Hämnas inte, mina älskade, utan lämna rum för vredesdomen. Ty det står skrivet: Min är hämnden, jag skall utkräva den,* säger Herren.”

1 Tess. 5:15 ”Se till att ingen lönar ont med ont. Sträva i stället alltid efter att göra gott mot varandra och mot alla människor.
16 Var alltid glada,
17 be oavbrutet
18 och tacka Gud under alla livets förhållanden. Detta är Guds vilja med er i Kristus Jesus.
19 Släck inte Anden.
20 Förakta inte profetior,
21 men pröva allt, behåll det goda,
22 och håll er borta från allt slags ont.”

Hebr. 12:14 ”Sträva efter frid med alla och efter helgelse. Ty utan helgelse kommer ingen att se Herren.”

1 Kor. 15:33 ”Låt er inte föras vilse. Dåligt sällskap fördärvar goda seder.*
34 Nyktra till på allvar och synda inte. Några av er har ingen kunskap om Gud. Till er skam säger jag det.”

Hebr. 3:12 ”Bröder, se till att ingen av er har ett ont och trolöst hjärta, så att han avfaller från levande Gud.
13 Uppmuntra varandra i stället varje dag, så länge det heter i dag, så att ingen av er förhärdas genom syndens makt att bedra.”

Matt. 5:43 ”Ni har hört att det är sagt: Du skall älska din nästa *och hata din ovän*
44 Jag säger er: Älska era ovänner och be för dem som förföljer er.
45 Då är ni er himmelske Faders barn. Han låter sin sol gå upp över onda och goda och låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga.”

Inga kommentarer: